loading...

فروش تجهیزات آبدرمانی

هدف از پژوهش حاضر تعيين تاثير تمرينات هوازي در آب در دوره هاي مختلف زماني بر ساختار بطن چپ مردان ميانسال بود. لازم به ذکر است بطن چپ یکی از چهار حفره قلبی است که خون اشباع‌شده از اکسیژن را به داخ

شرکت بنیان بازدید : 18 شنبه 12 بهمن 1398 نظرات (0)

هدف از پژوهش حاضر تعيين تاثير تمرينات هوازي در آب در دوره هاي مختلف زماني بر ساختار بطن چپ مردان ميانسال بود. لازم به ذکر است بطن چپ یکی از چهار حفره قلبی است که خون اشباع‌شده از اکسیژن را به داخل آئورت پمپ می‌کند.

بطن چپ بزرگترین و ضخیم‌ترین حفره قلبی بوده و بیشترین کار قلب که شامل پمپاژ خون به سامانه هدایتی رگ‌هاست را به عهده دارد. خون اشباع‌شده از اکسیژن از طریق سیاهرگ‌های ریوی به دهلیز چپ می‌رسد و در جریان فراخیدگی (دیاستول) بیشتر آن از طریق دریچه دولختی (دریچه میترال) وارد بطن چپ می‌شود.

در اکثر موارد نارسایی‌های قلبی، بطن چپ دچار اختلال شده و نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را در پمپاژ خون به آئورت ایفا کند.

تعداد 30 نفر با سن (46.5±1.7)، قد (173±1.5) و وزن (کيلوگرم 82.5±1.2) از بين اعضاي هيات علمي و کارمندان دانشگاه اروميه که سابقه بيماري قلبي عروقي و بيماري خاص نداشتند، به صورت هدفمند انتخاب، و به دو گروه تجربي (تعداد 15 نفر) و گواه تقسيم شدند.

برنامه تمريني گروه تجربي، شامل اجراي حرکات اندام فوقاني و تحتاني منتخب توام با راه رفتن، دويدن در آب با شدت 60 تا 75 درصد ضربان قلب ذخيره سه جلسه در هفته طي سه ماه بود.

آب درمانی قلب

در ابتدا و انتهاي هر ماه، ابعاد پايان دياستولي، سيستولي، ضخامت ديواره خلفي و سپتوم بطن همچنين جرم بطن چپ استراحتي آزمودني ها به روش اکوکارديوگرافي دو بعدي و داپلري اندازه گيري شد.

تحليل آماري داده ها توسط آزمون ANOVA با اندازه گيري هاي مکرر و آزمون تعقيبي بنفروني نشان داد، اجراي اين روش تمريني در کوتاه مدت تغييرات معناداري در ابعاد پايان دياستولي بطن چپ ايجاد مي کند.

با توجه به نتايج حاصله مي توان گفت: تمرين هوازي در آب به عنوان يک تمرين ترکيبي پويا که اضافه بار حجمي در آن غالب است، مي تواند براي افراد ميانسال که توانايي فعاليت در خشکي ندارند، گزينه اي مناسب در حفظ و ارتقاء سلامتي آنان باشد

در مقابل تغييرات قطر پايان سيستولي در هيچ کدام از دوره هاي تمرين معنادار نبود. همچنين تغييرات ضخامت ديواره خلفي و توده بطن چپ فقط در دوره سوم يعني پس از سه ماه تمرين معنادار بود . در حالي که تغيير معنادار آماري در ضخامت سپتوم بطني مشاهده نشد.

منبع:

ذوالفقاري محمدرضا, نيك بخت حجت اله, رجبي حميد, خادم وطني كمال. تاثير تمرين هوازي در آب در دوره هاي مختلف زماني بر ساختار بطن چپ مردان ميانسال.علوم حركتي و ورزش : پاييز و زمستان 1388 , دوره 7 , شماره 14 ; از صفحه 81 تا صفحه 90 .

*جهت مشاهده تجهیزات هیدروجیم و هیدرومِد (ورزش در آب و آبدرمانی تخصصی) اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
جهت سفارش و خرید
جهت سفارش تجهیزات هیدروجیم و هیدرومد (تجهیزات تخصصی ورزش در آب و آبدرمانی) با شماره 09128859550 یا 03537281663 تماس حاصل فرمایید
اطلاعات کاربری